Heb je altijd al eens een kijkje willen nemen in het hoofd
van je leerlingen? Wat gebeurt er in het brein als zij leren? Hoe verwerken zij
de nieuwe leerstof? Waarom is herhalen zo belangrijk en hoe kan je ervoor
zorgen dat ze het geleerde minder snel vergeten?
Tijdens deze workshop leggen we je uit wat er in het brein
gebeurt als we leren en hoe we de leerlingen kunnen ondersteunen om
‘breinvriendelijker’ te leren. We gaan op aan de slag met didactisch materiaal
in een workshop boordevol breintips. Op het einde van de workshop kan je concreet aan de slag met jouw leerlingen.
Tijdens deze vorming leer je:
- de leermotivatie van kinderen en collega's verhogen door inzicht in de werking van het brein.
- wat echt werkt om jouw leerlingen uit jouw klas te leren leren: herhaling, beweging, rust, ...
- het belang van inzetten op begeleiding van jouw leerlingen tijdens het leren.
- enkele neuromythes herkennen en vermijden in de klaspraktijk;
- Ben jij ook nieuwsgierig naar?:
- Hoe pak je best huiswerk aan in je klas?
- Waarom is plannen zo moeilijk voor een bepaalde leeftijd?
- Zit het hoofd van mijn leerlingen soms echt vol?
- Wat is het effect van (sociale) media op de concentratie van mijn leerlingen?
Recensie/feedback:
- Ik kreeg concrete tips over het verwerven van nieuwe leerstof, hier kan ik mee aan de slag!
- Nu besef ik nog meer het belang van het welbevinden van de leerlingen om echt te kunnen leren.
Catherine Malfait
- pedagoog
- docent psychopedagogiek, didactiek en coördinator van de module 'zorgzame school' aan de lerarenopleiding lager onderwijs (Odisee Campus Waas)
- auteur van 'Groeien in executieve functies Hoe! Zo!' De basis voor zelfsturing en leren leren. Praktijkboek voor het basisonderwijs.
Vorming
Praktijk gekoppeld aan theorie, met beeld- en casusmateriaal
Wie
Iedereen actief in het basisonderwijs
Individugericht , plaats en data
- woensdag 21 april 2021: 9.30 - 12.30: Sint-Niklaas
Op aanvraag via info@positiefeducatief.be
Prijs
€65 pp (min. 7 - max. 20 deelnemers)